Trekt jouw website op zich meer dan voldoende bezoekers, maar merk je dat het conversiepercentage aan de lage kant is? Dan is het zaak om daar wat aan te doen! Er zijn allerlei zaken die je conversie een flinke boost kunnen geven, en in dit artikel vertellen we je er alles over. Lees de tips door en doe er je voordeel mee! Vind je het te ingewikkeld klinken om er zelf mee aan de slag te gaan? Schakel dan een online marketing expert in voor je conversie optimalisatie. Dan weet je zeker dat het goed gebeurt.
De technische kant van je website
Waar de meeste ondernemers zich heel erg focussen op de content die op hun website komt te staan, is het ook belangrijk de technische kant ervan in de gaten te houden. Heeft het menu bijvoorbeeld een logische opzet? Kunnen mensen gemakkelijk binnen de website navigeren? En misschien wel het allerbelangrijkste: laadt de website snel? Om ervoor te zorgen dat mensen niet afhaken en bij de concurrent terecht komen (waardoor je conversie en dus je rendement omlaag gaat) moet je website super snel laden én logisch in elkaar zitten. Bovendien worden websites die technisch niet helemaal in orde zijn (en zelfs websites zonder SSL-certificaat) minder hoog in de zoekresultaten van Google getoond. Nog een reden om er eens een kritische blik op te werpen dus!
Het belang van call-to-actions
Je kunt nog net zo’n goede website hebben, als je geen duidelijke call-to-actions hebt zal het conversiepercentage altijd lager uitpakken dan je dacht. Je moet het mensen (bezoekers) namelijk super makkelijk maken om een order te plaatsen of contact op te nemen. Anders haken ze namelijk (net als wanneer een website te traag laadt) snel af. Kies dus heldere kleuren voor je call-to-action knoppen en voorzie ze van duidelijke tekst, waardoor het niet te missen is wat mensen ermee kunnen.
SEO-geoptimaliseerde content
Hoe gerichter je het juiste publiek naar je website trekt (of: de juiste doelgroep), hoe groter de kans is dat deze bezoekers converteren in klanten of leads. Daarom is het belangrijk dat je al je content optimaliseert voor Google. Doe een zoekwoordenonderzoek, en schrijf je pagina’s op basis van de uitkomst. Als jij namelijk de juiste zoektermen in je teksten verwerkt, zul je via zoekmachines mensen naar je website trekken die heel gericht zoeken naar wat jij te bieden hebt. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is er achter te komen wat het zoekvolume en de concurrentie is op relevante zoektermen. Er zijn diverse online tools waarmee je dat kunt doen. Je moet je voorstellen dat het niet alleen belangrijk is dat je méér bezoekers trekt, maar het liefst zijn dat de juiste bezoekers, die precies zoeken naar wat jij ze kan bieden. En precies daarom doe je zo’n zoekwoordenonderzoek en schrijf je SEO-geoptimaliseerde content. Zo levert je website je al binnen enkele weken meer relevante bezoekers op.